طراحی سایت نیز مانند هر فعالیت حرفه ای دیگر دارای مراحل خاص خود است و طبیعتا برای حصول بهترین نتیجه باید تمامی اصول به درستی رعایت شوند ،

در این مقاله  از شرکت رابین سعی شده تعدادی از مهمترین مراحل به تصویر کشیده شود .

1 . هدف از طراحی وب سایت :

اولین و مهمترین قدم در طراحی سایت تعیین اهداف و نیازهای مشتری به صورت دقیق و حرفه ای است ، زیرا اگر اهداف به درستی شناسایی نشوند تمامی مراحل بعدی و در نهایت به صورت کامل اثر بخشی سایت را زیر سوال خواهند برد .

2 . دسته بندی مطالب :

هر وب سایتی با هرنوع فعالیت باید از نظر طبقه بندی و دسته بندی اطلاعات خود به گونه ای عمل کند که مخاطبانش با صرف کمترین زمان و به آسانی به اطلاعات مورد نظر خود دستیابند ، دسته بندی درست محصولات و خدمات در وب سایت می تواند باعث شود که مخاطبان علاوه بر دریافت درست نیازهای خود با دیگر محصولات و خدمات شما آشنا شوند و به نوعی یک بازاریابی بی دردسر اتفاق خواهد افتاد .

3 . طراحی گرافیکی سایت :

پس از شناخت اهداف و تعیین دسته بندی ها وارد مرحله طراحی گرافیکی وب سایت می شویم ، در این مرحله باید با توجه به نحوه فعالیت ها و فرآیندهای محوری سایت طراحی ظاهری قالب و بدنه انجام شود ، یک طراحی سایت حرفه ای باید به مخاطبان شما در همان لحظه ورود به سایت یک دید کلی از تمامی فعالیت ها و محصولات شما را ارائه دهد .

4 . ساخت اسلایس :

در طراحی سایت به تبدیل گرافیک طراحی شده به کدهای اچ تی ام ال اسلایس گفته می شود که البته اسلایس وب سایت فقط برای قالب های اختصاصی کاربرد دارد و در استفاده از قالب های آماده نیازی به اسلایس نیست و فقط باید در طراحی تصاویر گرافیکی دقت لازم به عمل آید .

5 . برنامه نویسی و کدزنی :

برنامه نویسی نیز یکی از مراحل بسیار مهم و حساس می باشند و اگر کدها به صورت بهینه و صحیح ذخیره نشده باشند مشکلاتی را پدید می آورند که مراحل بعدی را تحت شعاع قرار خواهند داد ، یکی از رایج ترین مشکلات سایت هایی که کدنویسی اختصاصی دارند حجم فایل های سایت و سرعت لود ضعیف آنهاست .

برنامه نویسی وب سایت نیز همانند مرحله قبل برای قالب های اختصاصی کاربرد دارد ، قالب های آماده به همراه سیستم های مدیریت محتوا موجود این قسمت از طراحی سایت را نیز آسان نموده اند .

6 . تست عملکرد وب سایت :

در این مرحله و پس از کد نویسی وب سایت باید تست شود ، باید تمامی روند ها را چک کرده و از عملکرد صحیح آنها مطمئن شوید ، برای مثال اگر هدف طراحی سایت فروشگاه اینترنتی باشد باید تمامی مراحل خرید مانند : ساخت حساب کاربری ، انتخاب محصولات ، افزودن به سبد خرید ، دریافت کد تخفیف ، ثبت پیش فاکتور ، اتصال به درگاه بانک ، تایید صحت پرداخت ، ارسال فاکتور به صورت کامل تست شوند .

7 . آپلود وب سایت :

پس پایان مراحل طراحی و تست ، وب سایت آماده آپلود روی سرور می باشد ، انتخاب سرور نیز در طراحی سایت یکی از عوامل مهم در بهبود رتبه سئو سایت می باشد برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله مورد نظر رجوع کنید .

8 . ایجاد حساب کاربری :

در این مرحله باید برای کاربرانی که قصد فعالیت روی وب سایت را دارند حساب های کاربری به همراه تعیین سطح دسترسی مشخص ساخته شود .

9 . ورود اطلاعات :

پس از طی مراحل قبل وب سایت آماده دریافت اطلاعات برای استفاده کاربرانش است ، حال بسته به فعالیت صاحبان وب سایت اطلاعات آن تدوین می شوند .

10 . سئو سایت :

سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مهمترین عامل در افزایش بازید و بهبود روند فروش در طراحی سایت محسوب می شود ، برای داشت سئو سایت مناسب علاوه بر رعایت آیتم های گرافیکی و کد نویسی در هنگام طراحی سایت باید توجه بسیاری به مطالب انتشار یافته و محبوبیت آنها برای کاربران شود .