پورتال یک درگاه اطلاعاتی است که اطلاعات مورد نیاز کاربران خود را به صورت سازماندهی شده و جامع به آنها ارائه می دهد . بنابراین یک پورتال حرفه ای علاوه بر ارائه مطالب
توسط خود وظیفه جمع آوری اطلاعات از وبگاه های دیگر را به عهده دارد . طراحی پرتال تقریبا از سال 1997 با هدف کشف و بازیابی اطلاعات از سایر درگاههای اطلاعاتی موجود در فضای اینترنت مرسوم شد و اولین نظریه های طراحی پورتال در شرکت بزرگ و مطرح مانند : آی بی ام و ماکروسافت استارت خورد .
در آن زمان پرتال به سایتی گفته می شد که کاربران مشخصی داشت و هر کاربر دارای پروفایل شخصی برای استفاده از خدمات پرتال بود ، به طراحی پورتال که جنبه تبلیغاتی و یا معرفی کشب و کار خاصی را نداشت پورتال گفته می شد .
تقسیم بندی طراحی پرتال ها از نظر گستره فعالیت :
پورتال های افقی : محدوده تحت پوشش این پورتال ها بسیار زیاد است . مثلا یاهو یک پورتال افقی است.
پرتال های عمودی : محدوده پوشش این پورتال ها یک موضوع یا مطلب خاص است.
امروزه هدف از طراحی سایت پورتالی ارائه حداقل چهار اصل است .
۱- جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف
۲- دسته بندی اطلاعات ، اختصاصی کردن
۳- توصیه و معرفی محتوا از طریق خود پرتال
۴- گلچین کردن مطالب برای استفاده بهتر از آن توسط کاربر
پورتا های مختلف دارای قابلیت های یکسانی می باشند که برخی از آنها را ذکر می کنیم .
جستجو
فهرست موضوعات
ردیابی شماره تلفن ها یا پست های الکترونیکی
تیتر های خبری
وضعیت آب و هوا
نتایج ورزشی
فهرست رویدادها
تالارهای گفتگو
تابلو های پیام ها
قابلیت دسته بندی مطالب
مدیریت مطالب دسته بندی شده
ارائه ابزارهای تولید مطلب
امنیت خوب
پشتیبانی از زبان های مختلف دنیا
سهولت در دسترسی
بروز رسانی آسان
قابلیت سفارشی سازی و مدیریت از طریق کنترل پنل خاص
…