با توجه به رقابتی که سئو در سرتا سر دنیا به پا کرده و اهمیت سئو و بهینه سازی وب سایت بر هیچکس پوشیده نیست و وب سایت های مختلف برای افزایش رتبه

و سئو وب سایت خود زمان و هزینه بسیاری را صرف می کنند ، گوگل به عنوان برترین موتور جستجو گر ابزاری را برای مدیریت بهتر اهداف بهینه سازی سایت ارائه داد . گوگل برای مدیریت وب سایت ها از نظر سئو سایت یک ابزار قدرتمند به نام گوگل وب مستر تولز ، google webmaster tools به کاربران خود به صورت رایگان ارائه می دهد .

وب مستر که طراحی سایت آن به صورت کامل توسط خود شرکت گوگل طراحی و توسعه یافته است ، امروزه به عنوان دقیق ترین ابزار در تمام دنیا در زمینه بررسی سئو سایت و پیشبرد اهداف سئو و بهینه سازی وب سایت شمرده می شود .

به دلین اینکه گوگل مستقیما سیستم را راه اندازی کرده و خود آن را مدیریت می کند .

برای استفاده از گوگل وب مستر تولز باید اول وب سایت خود را پس از طراحی سایت و مطمئن شدن از درست بودن لینک های صفحات وب سایت در گوگل اضافه کنید .

برای اینکار باید ابتدا وارد اکانت جیمیل خود شوید و لاگین کنید سپس با تایپ آدرس google.com/webmasters/tools وارد تنضیمات وب مستر تولز شوید .

سپس با استفاده از گزینه Add property پنجره ای باز می شود که از شما در خواست می کند نام دامنه ، وب سایتی که می خواهید در گوگل اد کنید را وارد نمایید .

دقت داشته باشید که در این مرحله هر طور که سایت را اد کنید گوگل بر همین اساس به لینک های شما اولویت می دهد ، برای مثال : در این قسمت می توانید دامنه را با www اد کنید و یا بدونه آن اد کنید .

سپس از شما می خواهد که یکی از روش ها را برای شناسایی انتخاب کنید دراین قسمت چند متد وجود دارد که ساده ترین و بی دردسر ترین راه برای شناسایی سایت توسط گوگل استفاده از html tag است .

برای استفاده از این متد شناسایی گوگل به شما یک خط کد و یا در اصل یک تگه meta name می دهد که باید آن خط را در قسمت header سایت روی سرور کپی نمایید و تغییرات را سیو کنید ، سپس با کلیک بر روی گزینه verify گوگل تگ های سایت را بررسی می کند و اگر این کار را به درستی انجام داده باشید وب سایت شناسایی می شود و شما می توانید وارد تنظیمات وب مستر سایت شوید .

وب مستر دارای منو ها و تنظیمات فراوانی است که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد .

بخش اول:   Search Appearance

 Structured Data: تنظمیات مربوط به پیکربندی وب سایت

 Data Highlighter: تنظیمات مربوط به سئو محلی وب سایت

HTML Improvements : بازبینی تگ های html وب سایت

Sitelinks : بررسی شاخه های مختلف منو های وب سایت

بخش دوم :   Search Trafficکه اهمیت آن از دیگر بخش ها بیشتر بوده و اطلاعات اصلی مربوط به سئو سایت را می توانید از این قسمت استخراج کنید .

Search Analytics : کلمات کلیدی شناخته شده وب سایت شما را با تعدا بازدید و پوزیشن نمایش ، تعداد کلیک ها و حفظ کاربران در سایت را نمایش می دهد .

Links To Your Site : تعداد لینک ها و سایت هایی که به وب سایت شما لینک داده اند مشخص می کند .

Internal Links : تعداد لینک های داخلی وب سایت بین صفحات را نشان می دهد .

International Targeting : موقعیت زبانی و جغرافیای وب سایت شما را مشخص می کند .

Mobile Usability : صفحاتی که از نظر ریسپانسیو بودن مشکل دارند را مشخص می کند .

 بخش سوم : Google Index

Index Status : تعداد صفحات ایندکس شده سایت توسط گوگل را نشان می دهد .

Content Keywords : چگالی کلمات کلیدی و استفده آن ها را نشان می دهد .

Blocked Resources : می توانید در این قسمت بعضی از صفحات ایندکس شده را بلاک کنید .

Remove Urls : می توانید ادرس های اشتباه را حذف کنید .

بخش چهارم :   Crawl

Crawl Error : مشکلاتی که برای خزنده گوگل پدید آمده است .

Crawl Stats : وضعیت خزنده را نشان میدهد .

Fetch As Google : ایدکس سریع و دستی صفحات وب سایت .

Robots.txt tester : کد های مربوط به تست توسط ربات گوگل .

Sitemaps : اطلاعات مربوط به نقشه سایت .