با توجه به گستردگی فعالیت های دانشگاه ها و نیز حجم بالای دانشجویان طراحی سایت برای دانشگاه ها بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است .

اما برای دانشگاه ها بهترین کار طراحی پرتال است البته به دلیل اینکه که برای انجام امور دانشگاه از طریق وب سایت ابتدا باید به صفحه اصلی سایت و بعد وارد سامانه ای شوید که در قالب یک طراحی پرتال حرفه ای پیاده سازی شده است ، می توان این نوع طراحی سایت یا طراحی پورتال را طراحی سایت پرتال نام گذاری کرد .

در طراحی سایت دانشگاه باید تمامی اطلاعات مربوطه به دانشگاه در قالب منو های اصلی سایت پیاده سازی شوند .

باید تمامی آدرس های دانشکده های مرتبط به همراه تمامی اطلاعات تماس های همگی آن ها در سایت دانشگاه ذکر شوند .

دانشگاه باید اطلاعات دقیق و کاملی از رزومه خود ، موفقیت های کسب کرده ، اعضای هیئت علمی با ذکر میزان تحصیلات و رزومه ، اطلاعات تماس با اساتید و زمان حضور دقیق اساتید را مشخص نماید .

در طراحی سایت دانشگاه باید تمامی فرم های درخواست دانشجو و اساتید را از قبیل : فرم دوره کارآموزی ، فرم درخواست معرفی به اساتید ، فرم تایید پروژه و ... در قسمتی مشخص آپلود شوند تا کاربران بتوانند به راحتی فرم ها را دانلود و پرینت بگیرند .

همچنین در طراحی پرتال دانشگاهی باید چارت دروس مختص هر رشته آپلود شود و محل دقیق برگزاری  کلاس های هر رشته مشخص شود .

سایت دانشگاه باید قوی ترین منبع خبری برای دانشجویان و اساتید باشد ، لذا باید تمامی اخبار مربوط به برگزاری سمینار و همایش ها ، کلاس های غیر درسی و حتی عدم تشکیل کلاس ها را در بخش اخبار خود جای دهد .

پس از طراحی سایت باید به دنبال طراحی سامانه مختص دانشگاه باشیم . در طراحی سایت پرتال دانشگاهی این سامانه پل ارتباطی دانشجویان و مسئولین است و مهم ترین هدف آن انجام کامل امور مربوط به دانشجویان بدونه حضور فیزکی در محل دانشگاه و پیش برد اهداف و فرایند های اداری در کمترین زمان با استفاده از طراحی سامانه تحت وب است .

در طراحی پرتال دانشگاهی باید تمامی فرایند های مربوط به دانشجو از قبیل : انتخاب واحد ، حذف و اضافه ، مشاهده نمرات و سوابق تحصیلی ، امکان اعتراض به نمره ، خرید ژتون غذا ، لیست دروس ارائه شده ، کد درس ها و کلاس های ارائه شده ، امکان پرداخت شهریه و ... بررسی و به درستی پیاده سازی شوند .

همچنین می توان با طراحی اپلیکیشن موبایل منطبق با پرتال تمامی امکانات پرتال را نیز بر روی گوشی های موبایل به کاربران ارائه داد .

طراحی پرتال با چنین حجم عظیمی از فرایند و کاربران به خصوص در زمان های شلوغی پرتال برای مثال : در زمان انتخاب واحد داشنجویان نیازمند سیستم مدیریت و دیتا بیس قدرتمند است در غیره اینصورت قطعا دانشجویان و فرایند انتخاب واحد به مشکل بر خواهد خورد و به طور کل امور دانشگاه را تحت الشعاع قرار خواهد داد .

تمامی پرتال های طراحی شده توسط گروه رابین با زبان برنامه نویسی پی اچ پی و دیتا بیس مای اس کیو ال طراحی می شوند .