طراحی پورتال از اواخر دهه 1990 میلادی مورد توجه قرار گرفت و از آن زمان ، با ازدیاد مرور گرهای وب تمامی سازمان ها ، نهادها ، ارگان های

دولتی و فرهنگی ، دانشگاه ها و حتی شرکت ها تصمیم به طراحی پرتال و ارائه خدمات خود به صورت آنلاین و بی وقفه به مخاطبین خود گرفتند که امروزه این پورتال های موجود تکامل یافته طراحی پرتال های نسل های قبل هستند .

پرتال ها در حقیقت همان وب سایت هایی ( طراحی سایت پرتال ) هستند که خدماتی ویژه تری نسبت به یک سایت معمولی به مخاطبان ارائه می دهند در اصطلاح وب سایت های سیستمی یا دارای سامانه هستند .

در طراحی پرتال حرفه ای باید تمامی فرآیندها ارزیابی و به دقت پیاده سازی شوند و هر پرتال پس از طراحی باید مورد تست و استفاده آزمایشی قرار بگیرد .

برای مثال در طراحی سایت معمول به معرفی یک سازمان ، فعالیت های آن و مواردی از این قبیل که مانند یک رزومه است مورد توجه قرار می گیرد اما در طراحی پرتال سازمانی فعالیت ها و فرایند های کاری سازمان پیاده سازی می شود تا کاربران بدونه حضور و از طریق سامانه اینترنتی بتوانند فرآیند مورد نظر را اجرا و پیگیری کنند .

از نظر فنی پرتال را صفحه وبی می نامند که محتوای خود را از چندین سیستم ( برنامه های کاربردی ) و یا چندین سرور استخراج و نمایش دهند ، این تعریف بیشتر برای پورتال های عمومی نظیر گوگل و یا یاهو صدق می کند .

پرتال ها دارای چندین دسته بندی هستند که به تعدادی از محبوب ترین آنها اشاره خواهیم کرد .

طراحی پرتال شخصی :

معرفی فعالیت ها و رزومه کاری که در این فضا ها عموما نمونه کارها به اشتراک گذاشته می شوند و در مورد آنها بحث و اظهار نظر می شود و حتی نوع اثر تغییر می کند .

طراحی پرتال خبری :

نشر روزانه و لحظه به لحظه ای اخبار ، امکان تبادل نظرات بین کاربران ، همیشه در دسترس بودن و بروز بودن اخبار ، جای اتاق های رسانه ای و روزنامه های کاغذی را در دنیا به پورتال های خبری داده است .

طراحی پرتال سازمانی :

ثبت فرآیند های کاری سازمان ، امکان استفاده غیر حضوری از خدمات ، پیگیری مراحل کاری در هر زمان ، تسهیل در ارائه خدمات به کاربران و ایجاد پرونده های الکترونیکی به جای پرونده های کاغذی

باعث شده است که امروزه در تمام دنیا طراحی پورتال سازمانی یکی از مهم ترین ارکان کاری یک سازمان به حساب بیاید .

طراحی پرتال فرهنگی و هنری :

فرهنگ و هنر در همه جوامع جایگاه ویژه ای دارند ، اما با توجه به هزینه و زمان بر بودن پیاده سازی این نوع فعالیت ها در سطوح فرهنگی مختلف نمی توان آن را به صورت قابل قبول اجرا و فرهنگ سازی نمود اما طراحی پورتال فرهنگی می توانند تمام سطوح و نقاط  یک کشور را در بر بگیرد .

طراحی پرتال شرکتی :

پورتالی که برای یک شرکت خاص طراحی می شود و استقاده کنندگان آن کارمندان شرکت می باشند که هر کدام از کارمندان با حساب کاربری خود وارد پرتال می شوند و فعالیت های مورد نظر شرکت را دنبال می کنند .

طراحی پرتال عمومی :

پورتال هایی هستند که به تمامی کاربران سرویس ارائه می دهند که این نوع سرویس ها بسته به هدف صاحبان پرتال مختف است برای مثال : گوگل و یاهو که هر دو خدماتی از نوع : ایمیل و موتور های جستوجو گر ارائه می دهند .

طراحی پرتال دانشگاهی :

برای تسهیل و انجام امور دانشگاه امروزه تمامی دانشگاه های دنیا از پورتال مخصوص به خود استفاده می کنند و وجود این نوع پرتال ها غیر قابل انکار و ضروری محسوب می شوند زیرا کارمندان یه دانشگاه با هرتعدادی که باشند نمی توانند به امور تمامی دانشجویان و اساتید رسیدگی کنند ، اموری که بعضا وقت گیر و پر اشتباه هستند .