موتورهای جستجو برای رتبه بندی و بهینه سازی سایت در هنگام نمایش نتایج جستجو از الگوریتم های خاصی پیروی می کنند تعداد این الگوریتم ها بسیار زیاد بوده

و دائما توسط موتورهای جستجو ، خصوصا گوگل که مطرح ترین موتور جستجوگر است در حال تغییر است که هدف از این تغییرات یافتن بهترین منابع در هنگام سرچ برای کاربران است .

این الگوریتم ها عموما توسط موتورهای جستجو محفوظ می مانند و از انتشار اطلاعات  و نحوه کارکرد آنها جلوگیری می شود .

به همین منظور سئو سایت امری کاملا حرفه ای و براساس تجربیات قبلی مدیران وب سایت ها و شرکت های طراحی سایت است .

چند الگوریتم مطرح و قدیمی وجود دارند که در بهینه سازی وب سایت و رتبه بندی وب سایت ها نقشی اساسی بازی می کنند ، این الگوریتم ها کاملا تشخیص می دهند که محتوای وب سایت ها  تخصصی هستند یا کپی و یا حتی صفحه مورد جستجو از نظر محتوا با کلمات کلیدی داخلش ارتباط دارد یا خیر ؟

الگوریتم مرغ مگس خوار :

محتوای صفحات را به سرعت و به صورت جمله ای با کلمات کلیدی داخل صفحه و کلمات مورد جستجو کاربران تطبیق می دهد و اگر محتوای صفحه دارای کیفیت لازم نباشد ارزشی برای صفحه مورد نظر قائل نمی شود .

الگوریتم پاندا :

به عنوان مهمترین الگوریتم مورد استفاده گوگل مطرح است و نحوه فعالیتش به این صورت است که قابلیت تشخیص تمامی روش های فریب کارانه از جمله : محتوای تکراری ، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی ، استفاده از کلمات کلیدی بی ربط و ... توسط مدیران وب سایت ها  را دارد .

الگوریتم کبوتر :

به صورت منطقه ای عمل می کند یعنی هنگامی که یک عبارت کلیدی جستجو می شود بسته به موقعیت مکانی و جغرافیایی وب سایت را در نتایج  بالاتری نسبت به سایت های مشابه با مسافت های طولانی تر نشان می دهد البته اگر نقشه محل فعالیت شرکت و نقشه های محلی ثبت شده باشند کاملا دقیق عمل می کنند .

الگوریتم پنگوئن :

بیشتر روی لینک ها تمرکز دارد و قابلیت تشخیص لینک های ورودی بی دلیل و بدونه اهمیت از سایت های دیگر را دارد .