در حقیقت پیج رنک یک سیستم پیچیده با الگوریتم های حرفه ای است که با استفاده از این الگوریتم ها میزان نفوذ و محبوبیت یک وبلاگ یا طراحی سایت مشخص می شود .

 این سیستم ابتدا توسط گوگل پایه گذاری و بهره برداری شد اما امروزه تقریبا همه موتور های جستوجو از آن استفاده می کنند .

بیشترین امتیاز در پیج رنک بر اساس لینک های ورودی به وب سایت است که از همان زمان طراحی وب سایت می توان از سایت های پر بیننده و دارای پیچ رنک بالا در خواست ارسال لینک به سایت یا پرتال شما صورت گیرد که گوگل این امتیاز را بین اعداد 0 تا 10 اعلام می کند .

محاسبه پیج رنک بر اساس ارزش لینک های ورودی است نه تعداد لینک ها هرچه صفحه ای که به شما لینک می دهد پیج رنک بالاتری داشته باشد ارزش آن لینک بیشتر است .

بهترین و سریع ترین راه برای پی بردن به پیج رنک یک صفحه نوار ابزار گوگل است به عنوان پلاگین قابل  نصب بر روی اکثر بروزر ها می باشد  .

عده ای معتقدند برای بالا بردن سریع پیج رنک می توان از سایت های دیگر لینک خریداری کرد و یا از سیستم های لینک دهی استفاده نمود اما این روش ها بسیار قدیمی و خطرناک برای طراحی وب سایت شما هستند زیرا بعد از مدتی گوگل با پی بردن به این موضوع الگوریتم های امتیاز دهی خود را پیچیده تر کرد و پس از تشخیص افزایش تعداد بی رویه لینک های ورودی صفحات سایت شما را از لیست جستوجو کنار می گذارد .