هر سال گرایشات طراحی سایت با توجه به تغییرات تکنولوژیکی و سیستم عامل ها، تغییر می کنند. در سال 2016، میزان استفاده از تلفن همراه در فضای مجازی، از کامپیوترهای رومیزی بیشتر بود.

بنابراین در سال 2018، نوآوری ها و امکانات جدیدی را برای استفاده کامل از همه قابلیت های تلفن همراه خواهید دید که هرگز در کامپیوترهای رومیزی ندیده اید.

در ابتدا، طراحی وب برای تلفن همراه، به نظر می آمد که دارای محدودیت هایی باشد اما با توجه به محدود بودن پهنای باند و نمایشگرها و تغییرات آنها در طی سالهای گذشته، طراحان سایت توانستند، یکسری ابزار کاملا جدید و مدرن را برای طراحی سایت بر مبنای تلفن همراه، خلق نمایند. این ابزارها، فن آوری های نوینی هستند که در تلفن همراه های مدرن وجود دارند مانند امکان جستجوی صوتی، ربات های هوشمند برای مکالمه و گفتگو، قابلیت پردازش زبان طبیعی (NLP) و تشخیص موقعیت جغرافیایی. این ویژگی ها قطعا بر روی شکل گیری گرایشات طراحی وب سایت  در سال 2018 تاثیر خواهند گذاشت.

گرایشات طراحی وب سایت در سال 2018:

استفاده بیشتر از فضای منفی

فضای سفید چیز جدیدی نیست اما طراحان و توسعه دهندگان وب سایت، در سال 2018 بیشتر از هر زمان دیگری، از فضای منفی استفاده خواهند کرد. در طراحی وب برای تلفن همراه، بالا بودن سرعت بارگیری صفحه و کم حجم بودن آن، بسیار مهم است. فقط یک هدف در طراحی وب سایت مهم است که آن افزایش نرخ تبدیل میباشد. ما دیگر از تصاویر صرفا به خاطر دیده شدن و ایجاد یک جلوه بصری در صفحات وب استفاده نمی کنیم. در عوض، از سینماگراف (cinemagraph) برای نشان دادن و توصیف کردن یک محصول یا خدمت، استفاده می کنیم. این کار، ارزش بیشتری را از محصول به بازدیدکننده نشان می دهد و باعث افزایش نرخ تبدیل می شود. در واقع، فضای منفی مستقیما به نقطه تبدیل یا تعامل، تبدیل می شود؛ بدون اینکه حواس بازدیدکننده را از موضوع اصلی پرت نماید.

یکی از گرایشات طراحی سایت در سال 2017، صفحات ساده بود. اما در سال 2018 در حال حرکت به سمت یک گرایش کاملا جدید هستیم.

طراحی تایپوگرافی رسا و برجسته (bold)

تایپوگرافی، به عنوان یک عنصر طراحی و در مجموعه سبک های مینیمالیستی سال 2018، قرار گرفته می شود. در حال حاضر ما در وب سایت ها، به جای تصاویر شاهد فونت های رنگارنگ، جذاب و هنری هستیم. این فونت ها در تلفن همراه، حس بسیار خوبی را به مخاطب اعطا می کنند. انجام تایپوگرافی بر خلاف تصاویر که موجب افزایش حجم صفحه و کاهش سرعت بارگیری آن می شوند، بر عملکرد بارگیری صفحه وب تاثیر نمی گذارد.

حذف تصاویر و تکیه بر تایپوگرافی مناسب، باعث ایجاد خطوط خالی و افزایش فضای منفی می شود. بنابراین لوگوها و دکمه های فراخوان بیشتر به چشم می آیند. دکمه های پر زرق و برقدار (Gaudy buttons) و تصاویر قابل کلیک، حتی تصاویر متحرک و طرح های مبتنی بر متن، دیگر قدیمی و از مد افتاده شده اند. هدرها و منوهای کوچک و باریک و هدرهای برجسته که بلافاصله هدف یک صفحه وب را به مخاطب اعلام می کنند، در حال تبدیل شدن به یکی از گرایشات در طراحی پرتال هستند.

سینماگراف ها

سینماگراف ها چیزی بین یک تصویر ثابت و ویدیوی کامل هستند که در سال 2018 بسیار مورد استفاده قرار خواهند گرفت. سینماگراف ها بر خلاف ویدئو که پر حجم و دارای سرعت بارگیری بسیار کند هستند، یک تصویر پویا و کم حجم ایجاد می کنند.

بنابراین توسعه دهندگان و کارشناسان طراحی وب سایت، سینماگراف ها را فقط برای جذب بازدیدکننده ایجاد نمی کنند بلکه یکی از دلایل آن مناسب بودن سینماگراف ها برای تلفن های همراه است. سینماگراف ها برای جلب توجه بیننده به نقاط بحرانی و حساس در صفحه استفاده می شوند.

انیمیشن های اسکرولی معنادار

انیمیشن های اسکرولی چیز جدیدی نیستند. اما در سال 2018، بیشتر از آنها استفاده خواهد شد. درست مانند قضیه سینماگراف ها، ما دیگر نمی توانیم انیمیشن را فقط برای ایجاد جذابیت و خیره کنندگی استفاده کنیم. ما از آنها برای هدف دیگری استفاده می کنیم.

این انیمیشن ها، استراتژیک و مینیمالیستی هستند و به منظور افزایش تعامل و نرخ تبدیل طراحی شده اند. انیمیشن در طراحی سایت به کاربر اجازه می دهد تا به راحتی در طول صفحه پیمایش کند و اطلاعات لازم درباره محصول را کسب نماید. این امر باعث می شود تا بازدیدکننده اصطلاحا به سمت پایین قیف فروش حرکت کند و به نقطه تبدیل به مشتری واقعی برسد. کارشناسان طراحی سایت، ایجاد انیمیشن های متحرک اسکرولی را یک روش خلاق و جذاب برای ارتقاء عملکرد وب سایت فعلی شما می دانند.

فیسبوک به عنوان یک مقصد

گاهی اوقات می توان این گونه استدلال کرد که این موضوع یک گرایش در بازاریابی دیجیتالی است، نه طراحی وب سایت. اما واقعیت این است که فیس بوک در حال تبدیل شدن به یک گرایش در طراحی سایت است و به همان اندازه ارزشمند است. زیرا مطالب مختلفی که معمولا در وب سایت کسب و کارها درج می شوند، در فیسبوک نیز درج می شوند. بنابراین این موضوع را نمی توان نادیده گرفت.

فیس بوک در حال تلاش برای تبدیل شدن به یک مقصد برای درج محتوا، ارائه پلت فرم وبلاگی، درج گزارشات و یک پایگاه تحقیقاتی، ارائه چت زنده با مشتریان و حتی جریان سازی ویدئوهای زنده (live) است. در بسیاری از موارد، مشتریان بالقوه ممکن است صفحه فیس بوک یک کسب و کار را زودتر از وب سایت آن پیدا کنند؛ حتی بدون کلیک کردن بر روی یک لینک تبلیغاتی. آنها در فیسبوک به سادگی به شما پیام می دهند که این امر منجر به افزایش سرعت تعاملات می شود.

در سال 2018 شما می توانید کسب و کار خود را در فیس بوک معرفی کنید زیرا معرفی کسب و کار در فیسبوک، باعث هدایت افراد به سمت وب سایت شما می شود. متخصصان بازاریابی دیجیتالی و متخصصان رسانه های اجتماعی می توانند در این امر به شما کمک کنند.

آیا وب سایت شما برای سال 2018 آماده است؟

یک وب سایت قدیمی می تواند به طور چشمگیری نرخ تبدیلات را کاهش دهد. عدم یکپارچه سازی و استفاده از طراحی های مبهم، بازدیدکنندگان را از نقطه تبدیل منحرف می کند. عدم ارتقاء و نداشتن یک وب سایت مدرن می تواند موجب سلب اعتماد مشتری به کسب و کار شما بشود. بنابراین اگر وب سایت شما مناسب نیست، به توسعه دهندگان وب کارشناسان طراحی سایت اجازه بدهید تا یک وب سایت زیبا و با کارایی بالا را برای شما و مناسب برای سال 2018 ایجاد کنند.