Gtmetrix یکی از قدرتمند ترین ابزارهای آنلاین بررسی سرعت لود سایت به شمار می رود و با توجه به قدرت آنالیز فوق العاده در زمینه بررسی دقیق زمان لودینگ و فاکتورهای مختلف مورد اهمیت

موتورهای جستجو مطرح دنیا گوگل و یاهو توانسته کاربران زیادی از جمله مدیران وب سایت ها و شرکت های طراحی سایت را مجذوب خود کند .

در طراحی وب سایت یکی از مهم ترین فاکتورهای بهنیه سازی سایت و سئو سرعت لود سایت است که خود وبلاگ گوگل در یکی از مقالا مهم خود به صراحت از اهمیت سرعت لود وب سایت در افزایش نرخ بودجه خزش خود و همچنین تاثیر فراوان سرعت لود وب سایت بر رفتار مشتریان تاکید کرده است .

جی تی متریکس اطلاعات دقیق و کاملی پس از بررسی سرعت لود وب سایت به صورت رتبه بندی و لیست شده در اختیار کاربران خود قرار می دهد همچنین با توجه به این که سرعت لودینگ سایت یکی از مهم ترین فاکتور های بهینه سازی سایت ها به شمار می رود ، وب سایت جی تی متریکس ضمن توضیحی مختصر در مورد هریک از فاکتورهای مورد بررسی خود ، علت خطاهای نمایش داده شده را نیز مشخص می کند تا کاربران به راحتی بتوانند مشکل را برطرف و سرعت وب سایت خود را افزایش دهند .

کاربران هنگام استفاده از وب سایت جی تی متریکس اطلاعات کاملی از تصاویر ، اسکریپت ها ، فایل های وب سایت بدست خواهند آورد .

امتیاز دهی جی تی متریکس از نمره A که به معنی خیلی عالی تا رتبه F به معنی خیلی بد است و هدف از این نوع امتیاز بندی مکم به روند بازگذاری وب سایت های کاربران است .

باتوجه به مخاطبان زیاد این وب سایت ، سعی شده تا در این مقاله از شرکت رابین آموزش جی تی متریکس تا حدودی پوشش داده شود از این به بررسی بخش های مختلف وب سایت جی تی متریکس و بررسی خطاهای اصلی خواهیم پرداخت .

ابتدا پس از ورود به وب سایت ( Gtmetrix.com )  از شما خواسته می شود تا دامنه وب سایت مورد نظر خود را وارد کنید تا وب سایت عملیات آنالیز را روی سایت متصل به دامنه انجام دهد و بعد نتایج را در بخش های مختلف به کاربر نمایش می دهد .

قسمت Latest performance :

بخش Report for :

این بخش شامل : آدرس سایت آنالیز شده – تاریخ آنالیز سایت – مکان سرور سایت و نام مرورگری که آنالیز توسط آن انجام شده نوشته خواهد شد .

بخش Page speed score :

این قسمت مربوط به فاکتورهایی است که گوگل برای بررسی سرعت لود یک وب سایت مورد توجه قرار می دهد که با رتبه بندی مشخص می شود و مقدار سرعت میانگین page نیز نمایش داد خواهد شد .

بخش yslow score :

در این بخش یک وب سایت با فاکتورهای مورد اهمیت برای موتور جستجو یاهو بررسی می شود .

قسمت بعدی page Ditails :

بخش Full Loaded time :

زمان بارگذاری یک وب سایت بر حسب ثانیه نشان داده می شود هرچه بارگذاری سایت در زمان کوتاه تری انجام گیرد بهتر سایت جی تی میتریکس میانگین سرعت 8.3 ثانیه را برای وب سایت های مورد بررسی خود معرفی کرده است .

بخش Totall page size :

حجم کلی یک صفحه یا سایت مورد مررسی قرار خواهد گرفت که میانگین حجم مورد بررسی 2.56 مگابایت معرفی شده است .

بخش Requests :

تعداد در خواست هایی که برای بارگذاری بخش های مختلف سایت به سرور ارسال می شود مورد بررسی قرار قرار خواهد گرفت ، این بخش ها شامل عکس ها ، فایل ها ، css ، js و غیره است که میانگین درخواست های ارسالی 86 در خواست بوده است .

قسمت page speed :

اطلاعاتی که از بررسی سایت با الگوریتم های گوگل بدست آمده است با جزئیات کامل و اخطار خطاها بیان می شود .

تب water fall :

اطلاعاتی از نحوه بارگذاری سایت با استفاده از نمودار نشان داده می شود .

تب timings :

زمان unload یا نحوه بارگذاری اولیه وب سایت و همچنین ( TTFB ) یا مقدار زمان اولیه در خواست تکمیل شده را نشان می دهد .

تب video :

اگر قبل از ارسال درخواست آنالیز تیک تهیه ویدئو را بزنید از تمامی فعالیت های آنالیز در هنگام واکشی توسط جی تی میریکس فیم تهیه خواهد شد .

تب History :

تاریخچه ای از بررسی های قبلی وب سایت نیز به کاربران نمایش داده می شود تا بتوان میزان پیشرفت و پس رفت را بررسی کرد .

پس از بررسی بخش ها و قسمت های مختلف آنالیزور به بررسی آیتم های اصلی و چگونگی دستیابی به رتبه بالاتر از طریف رفع خطاها خواهیم پرداخت با شرکت طراحی وب سایت رابین همراه باشید .

آیتم combine images using css spites :

این آیتم مربوط یه ادغام تصاویر چند حالته است برای مثال پیشنهاد می دهد که برای دست یابی به رتبه بهتر در حالت که برای یک آیکون دو تصویر در نظر می گیرید می توان با ابزار css sprites دو تصویر را به یک تصویر تبدیل کنید .

آیتم defer parsing of javascript :

تاخیر در بارگذاری فایل های اسکریپت را اعلام می کند ، این پیغام قابل چشم پوشی است .

آیتم specify image dimensions :

بهتر است که تصاویر ابعاد مشخص داشته باشند ، تقریبا همه مرورگرها نیز تصاویری که در کد html ابعاد مشخص دارند را سریع تر لود می کنند .

آیتم optimize image :

برای دریافت نمره 100 از این بخش عکس ها باید از نظر حجم بهینه باشند ، می توان با کلیک بر روی این بخش فایل بهینه شده تصویر را از سایت دریافت کرد و با فایل اصلی وب سایت جاگزین کرد .

آیتم prefer asynchronous resources :

وجود ناهماهنگی و ناسازگاری در فراخوانی فایل های جاوا اسکریپت که با کلیک بر روی این بخش می توان پی برد که در بین کدام فایل ها ناسازگاری وجود دارد .

آیتم minify html :

اشاره به کد ها و توضیحات اضافی در فایل های اج تی ام ال می کند که باعث افزایش حجم فایل اصلی شده اند .

آیتم minify javascript , minify css :

به کاهش حجم فایل های css و java script اشاره دارد که البته همانند بخش های قبل کد های بهینه شده توسط سایت به کتربرتنش ارائه خواهد شد .

آیتم optimiza the order of styles and scripts :

باید تگهای استایل قبل از تگ های اسکریپت آورده شوند .

آیتم inline small javascript , inline small css :

فایل های کوچک و سبک css و java script باید در هدر قرار بگیرند .

آیتم enable keep-alive :

فایل های بین مرورگر و سرور باید به صورت زنده وجود داشته باشند باید قطعه کدی که توسط سایت ارائه می شود را در فایل htaccess سایت قرار دهید .

1 - <ifmodule  mod_headers.c>

2 – header  set  connection   keep-alive

3 - </ifmodule>

آیتم avoid bad requests :

نباید به فایل هایی که پاک و حذف شده اند لینکی وجود داشته باشد .

آیتم yslow :

بررسی فاکتورهایی که که به سرعت بارگذاری سایت توسط یاهو تاثیر گذار هستند .

آیتم use content dlivery network :

اشاره به CDN یا شبکه توزیع محتوا دارد که یکی از مهمترین راه های افزایش سرعت لود در طراحی سایت محسوب می شود ، هدف بهره مندی از CDN این است که فاطله زیاد کاربران با سرور سایت باعث کاهش سرعت لود آن نشود .

آیتم minify javascript and css :

برای سئو سایت دریافت نمره کامل سایت باید فضا های اضافی و کد های غیره ضروری را حذف نمود .

آیتم use cookie – free domains :

اشاره به استفاده از دامنه بدونه کوکی دارد ، کوکی ها اطلاعات کوچکی هستند که توسط مرورگر ذخیره شده و به افزایش سرعت سایت کمک می کنند . اگر همه اطلاعات ، عکس ها ، فایلها و پلاگین ها دارای کوکی باشند حجم زیادی را اشغال خواهند کرد چون کوکی ها یک مدت زمان محدودی برای ذخیره سازی دارند و باید بعد مدت زمان مقرر با کوکی دیگری جایگزین شوند که همین جایگزینی حجم و سرعت بالایی نیاز خواهد داشت به همین دلیل در طراحی وب سایت های بزرگ برای فعال سازی کوکی ها یک زیر دامنه خاص اختصاص می دهند تا دامنه اصلی بدونه استفاده از کوکی فعالیت کند .

آیتم add expires headers :

بعضی از اطلاعات وب سایت در حافظه کش مرورگرها ذخیر می شوند و اگر برای ذخیره سازی تاریخ درستی تعیین نشود اگر تغییراتی در وب سایت شکل گیرد در نمایش درست آن به کاربران خطا رخ خواهد داد .

با قرار دادن دستور زیر در فایل htaccess می توان تاریخ را تعیین نمود .

1 - #Enable   expirations

2 – expiresActive  on

3 – Default  directive

4 – ExpiresDefault “access plus 1 month”

آیتم make fewer http requests :

کاهش درخواست های HTTP به وسیله ادغام آنها .

آیتم avoid url redirects :

نباید به وسیله تغییر مسیر های خودکار کاربران را از یک آدرس به آدرس دیگر منتقل کرد ، برای اصلاح اینبخش کافیست تغییر مسیر های شناخته شده توسط جی تی متریکس را حذف کنید .

آیتم reduce the number of dom elements :

تعداد عناصر dom که به عنوان مدل هایی برای دسترسی به عناصر html استفاده می شوند نباید بیش از حد معمول باشد در قالب های وردپرسی از این عناصر بسیار استفاده می شود که گاها باعث افزایش سرعت لود می شود .