سئو داخلی سایت (seo on page) به مجموعه عملیاتی که هنگام طراحی سایت و بدونه دخالت عوامل خارجی به منظور بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو انجام می شود گفته می شود .

گستره فعالیت سئو سایت بر روی کدها و همچنین مطالب منتشر شده سایت خواهد بود ، به همین منظور برای دستیابی به آن باید از ابتدای طراحی پرتال و یا وب سایت و انتشار مطالب آنها صحیح قدم بردارید .

هنگام عملیات بهینه سازی وب سایت باید به تگ ها و کلمات کلیدی توجه ویژه ای داشته و به چگالی کلمات مورد استفاده آگاه باشید .

 برای رسیدن به یک سئو آن پیج مناسب چندین نکته بسیار مورد توجه گوگل و دیگر موتورهای جستجوگر مطرح وجود دارند که در وب سایت رسمی گروه نرم افزاری رابین به بررسی این نکات ارزشمند خواهیم پرداخت .

1 – URL و یا آدرس صفحات وب سایت ها که در نوار بالایی مرورگرها در قسمت آدرس بار به نمایش در می آیند ، باید تا حد امکان کوتاه باشند و تا حد امکان از کلمه کلیدی مورد نظردر آن صفحه استفاده شود .

2 – عناوین اصلی مقالات و صفحات وب سایت با ارزش ترین تکنیک سئو سایت البته سئو داخلی هستند ، باید تا حد امکان ، عناوین از کلمات کلیدی صفحه انتخاب شوند .

3 – استفاده از تگ H1 برای عناوین وب سایت بسیار تاثیر گذار خواهد بود به طوری که موتورهای جستجو به این تگها علاقه خاصی دارند ، اما هرگز نباید بیش از یکبار و بدونه گنجاندن کلمات کلیدی از تگ H1 در صفحات استفاده شود .

4 – استفاده از کلمات تحلیلی در عنوان نظیر ، بررسی ، راهنما و غیره به افزایش اعتبار صفحات وب شما نسب به صفحات مشابه کمک خواهد کرد .

5 – باید سعی شود با استفاده از تصاویر و موشن های گرافیکی زمان بازدید کاربران از صفحات وب سایت را تا حد امکان افزایش داد . 

6 – استفاده از تگ H2 برای کلمه کلیدی در زیر عنوان اصلی ، برای مثال زیر تصاویر و یا نمودارهای وب سایت قابل توجه است .

 7 – استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو برای نمایش درست وب سایت به کاربران صرف نظر از اینکه کاربران با چه ابعاد و یا پلت فرم و دستگاهی وارد وب سایت می شوند .

8 – حتما باید کلید واژه های اصلی و مورد اهمیت در 100 تا 200 کلمه اول مقاله مورد استفاده قرار بگیرند ، در واقع نوشتن مقدمه های طولانی و صرفا بلند کردن مقالات خصوصا تا حدود 150 کلمه اول اشتباه مطلق خواهد بود .

9 – استفاده از لینک های داخلی برای بهبود سئو داخلی وب سایت مورد اهمیت است و با این روش می توان نظر کاربر و موتورهای جستجو را به مطالب قبلی جلب کرد .

10 – لینکهای خارجی به روش کلاه سفید را در seo باید تا حد امکان رعایت کرد با این کار موتورهای جستجو به درک درستی از صفحه شما خواهند رسید و مشخص می شود که مطالب شما نیز با استناد به سایت مرجع و معتبر است .

 11 – سرعت بارگذاری وب سایت باید تا حد امکان بالا باشد ، این عمر با استفاده از هاست مناسب و فشرده سازی تصاویر به راحتی قابل دستیابی خواهد بود ، مناسب ترین زمان برای نمایش یک وب سایت زیر 4 ثانیه است .

 12 – از کلمات کلیدی هم معنی با کلمه کلیدی صفحه خود در متن مقاله استفاده کنید ، مثلا : برای سئو وب سایت می توان از بهینه سازی سایت نیز استفاده کرد .

13 –  در طراحی وب سایت باید از تگ ALT برای تصاویر استفاده شود به این حالت بهینه سازی تصویر گفته می شود ، همچنین توصیه شده که حتی نام فایل تصویر نیز هم نام کلمه کلیدی متن باشد .

14 – آیکن های اشتراک گذاری صفحات اجتماعی برای افزایش رشد بازدید کننده و نشر مقالات حاوی لینک های داخلی وب سایت کاربرد فراوان دارند .

15 – زمان توقف برای وب سایت باید افزایش بیابد یعنی حداقل به اندازه یک اسکرول کامل و یا 20 ثاینه به طول انجامد برای این منظور یکی از بهترین راه ها استفاده از اسلاید شو جذاب است تا کاربران حداقل برای تماشای تصاویر آن چند ثانیه ای توقف کنند . 

16 – سعی کنید از محتوای طولانی و مفهومی بیشتری در وب سایت بهره ببرید مطالب سایت برای محبوبیت نزد موتورهای جستجو باید حداقل دارای 1000 کلمه باشند اما برای دستیابی به بهترین رتبه و بهینه سازی وب سایت سعی کنید تا 2000 کلمه نیز در متن خود بگنجانید .

17 – تبدیل شدن وب سایت به یک منبع قدرتمند برای کاربران می تواند بسیار مورد توجه باشد به این ترتیب که کاربران یک مطلب را چندین بار بخوانند ، آن را با دیگران به اشتراک بگذارند ، سایت را بوک مارک کنند و یا در فروم های مختلف به مطالب وب سایت استناد کنند .

18 – ثبت نظرات کاربران در وب سایت برای نشان دادن تعامل وب سایت با کاربران یک فاکتور کاربردی و تقریبا موثر در سئو سایت است .

19 – شناخت برند و یا نام تجاری وب سایت و سرچ نام وب سایت توسط کاربران و همچنین ورود کاربران با آی پی های مختلف از سرتاسر کشور به سایت نیز می تواند نشانه محبوبیت وب سایت باشد .

برای طراحی سایت حرفه ای و دارای سئو قدرتمند داخلی صرف نظر از این که وب سایت با چه تکنولوژی طراحی شده باشد و یا از چه سیستم مدیریت محتوایی نظیر Joomla ، Wordpress و غیره استفاده کند باید تمامی نکات بالا را رعایت کنید .