این معماری که در زبان Asp.net به کارگرفته می شود و بر گرفته از کلمه های model view controller است باعث تغییر ساختار و ماهیت برنامه های تحت وب زیادی شده است ،

البته قبل از استفاده از MVC در ای اس پی دات نت یک تکنولوژی ویژه ای وجود داشت اما در مقایسه با ام وی سی بسیار ضعیف تر است این تکنولوژی web forms نام داشت ، البته میان تکنولوژی و معماری تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد ، این تکنولوژی در نسخه 6 حذف گردید .

ام وی سی امکانات بسیار گسترده ای را ارائه می دهد به همین سبب نیز در طراحی سایت و برنامه های وب بیس بسیار مورد توجه است .

مهمترین اصولی که باعث محبوبیت ام وی سی در طراحی سایت شده است ، یک شیوه طراحی بهینه و دارای ساختاری مشخص و همچنین بسیار مورد اطمینان از نظر امنیتی است .

در معماری ام وی سی تقریبا هیچگونه محدودیت ابزاری برای برنامه نویس وجود ندارد یعنی همانند تکنولوژی های قبلی نیاز به استفاده از یک سری ابزار و واسط های محدود نیست و برنامه نویس می تواند به صورت درستی مراحل توسعه و طراحی را انجام دهد و قابلیت های کنترلی و همچنین قابل انعطاف ام وی سی استفاده نماید .

از زمانی که برنامه های تحت وب مورد توجه قرار گرفته نگاه ها به سمت ام وی سی جذب شده خصوصا با توجه به ارائه فریم ورک مبنتی بر معماری ام وی سی به نام asp.net mvc توسط ماکروسافت و اضافه نمودن ساختاری نظام بخش به انواع پروژه های تحت وب و طراحی وب سایت ، امروز شرکت طراحی سایت های مختلفی از این معماری بهره می برند .

از دیگر دلایل محبوبیت MVC می توان به جداسازی لایه های برنامه نویسی اشاره نمود ، این نکته در هنگام رفع خطاهای پروژه بسیار کارآمد است زیرا هنگامی که در یک برنامه از چندین تکنولوژی استفاده می شود اگر لایه ها جدا نشده باشند اعمال تغییرات نیز تقریبا غیر ممکن است .

اما ام وی سی تعدادی ویژگی بسیار مهم برای طراحی سایت نیز دارد ، با استفاده از این فریم ورک می توانید بر روی تگ های اچ تی ام ال ، یو آر ال ها کنترل داشته باشید همچنین ام وی سی کاملا با فریم ورک های جاوا اسکریپت در تعامل است .

برخی به اشتباه ام  وی سی را یک مدل طراحی سایت و یا یک تکنولوژی معرفی می نمایند اما MVC یک معماری مورد استفاده در طراحی سایت مانند بسیاری از معماری های دیگر است . 

این معماری دارای سه لایه مختلف است که تمامی برنامه ها باید بر اساس همین سه لایه نوشته شوند .

لایه مدل : جهت خواند و نوشتن در پایگاه داده استفاده می شود .

لایه ویو : جهت نمایش اطلاعات پایگاه داده به کاربران مورد استفاده قرار می گیرد .

لایه کنترل : مسئول کنترل و نمایش محتوای لینک ها در طراحی وب سایت است .

MVC به دلیل ساختاری و چهارچوب خاص خود برنامه نویسان را مجبور می کند که به یک شیوه کد بزنند در نتیجه کد های شما توسط  دیگر افراد مسلط به ام وی سی قابل خواند و بهینه شدن هستند که این مسئله می تواند کمی از امنیت سیستم شما را به خطر بیاندازد .