زبان جاوا اسکریپت یک زبان بسیار گسترده ، دارای مفاهیم و دستورات پیچیده می باشد به همین دلیل یادگیری و تسلط کامل بر آن نیازمند صرف زمان بسیار زیادی می باشد .

جی کوئری زبانی است که برای سهولت استفاده از زبان جاوا اسکریپت تعریف شده است و آن را به عنوان کتابخانه جاوا اسکریپت می شناسند .

جی کوئری فریم ورکی است که بر اساس زبان جاوا اسکریپت نوشته شده است ، یعنی بر اساس جاوا اسکریپت یک سری قوانین و دستوراتی تعریف کرده اند که به صورت ساده تر بتوان کد نویسی کرد . این کد ها ابتدا به زبان جی کوئری نوشته می شود و سپس فریم ورک جی کوئری همه ی  کد ها را به دستورات استاندارد و قابل فهم جاوا اسکریپت ترجمه و بعد اجرا می کند .

از زبان جی کوئری بعضا در طراحی سایت استفاده می شود ، زیرا این زبان دارای یک سری امکانات از پیش تعریف شده می باشد که انجام بعضی از امور را آسان خواهد کرد .

کار اصلی جی کوئری اختصار نویسی است یعنی بجای نوشتن ده ها خط برای انجام یک دستور در جاوا اسکریپت بتوانیم با چند خط آن دستور را پیاده سازی کنیم .

در جی کوئری برای هر چیزی که می خواهیم بنویسیم یک علامت اختصاری در نظر می گیریم ، برای مثال : اگر بخواهیم یک لغت را بنویسیم باید معادل آن لغت را در فایل جی کوئری که شامل یک فایل جاوا اسکریپت چند هزار خطی است یک ، علامت اختصاری در نظر بگیرم و هر کجا خواستیم از لغت مورد نظر استفاده کنیم آن علامت را می نویسیم .

در حقیقت فایل جی کوئری دیکشنری است که هر کلمه با معادل مورد استفاده اش در کد نویسی در آن ذکر شده است ، به همین سبب در طراحی وب سایت با جی کوئری باید فایل اصلی جی کوئری به صفحه هایی که  در آن از دستورات جی کوئری استفاده کرده اید لینک شوند در غیر این صورت مرور گران وب متوجه معانی دستورات نوشته شده نمی شوند .

جی کوئری یک سری دستوراتی که در طراحی سایت با جاوا اسکریپت انجام می شود را خلاصه کرده است و در دسترس طراحان وب سایت قرار داده است تا به وسیله آن با چند خط کد بتوانند عملیات مورد نظر خود را پیاده سازی کنند .

توجه داشته باشید که تمامی فریم ورک های موجود دارای محدودیت هایی هستند ، زیرا تمامی قواعد و دستورات یک زبان برنامه نویسی را در بر نمی گیرند و گاها هم مشکلاتی از قبیل حجم بالا و یا سنگینی را به همراه دارند .

برای استفاده از جی کوئری دو روش وجود دارد :

روش دو فایل :

در این روش از دو فایل استفاده می شود ، فایل اول فایل جی کوئری است که باید به صفحه مورد نظر لینک شود و فایل  بعدی فایل مربوط به دستورات و قوانین نوشته شده در جی کوئری است که آن را با نام فایل جی اس ای می شناسند .

روش تک فایل :

در این روش فقط فایل جی کوئری برای لینک دهی وجود دارد و به جای فایل جی اس ای دستورات را در داخل کد های اصلی صفحه قرار می دهیم .

جی کوئری ویژگی هایی دارد که بسیاری از کاربران را متقاعد به استفاده از آن می کند و به سرعت از نظر پلاگین نویسی در حال پیشرفت است .
جی کوئری دارای ویژگی های خاص و منحصر به خود است که برخی از آن ها را ذکر خواهیم کرد .

در طراحی سایت با جی کوئری امکان دسترسی به تمامی نقاط و ماژول های یک صفحه بدونه نیاز به ابزار های جاوا اسکریپت وجود دارد .

امکان ایجاد تغییراتی بزرگ از نظر ظاهری و حتی کد های اچ تی ام ال در طراحی سایت با قابلیت ساپورت در تمامی مرورگرها با هر استانداردی و همچنین می تواند صفحات مختلف را از نظر محتوا تحت تاثیر قرار دهد و به راحتی محتوای آن ها را اضافه و یا حذف کند ، نکته بسیار مهم این است که جی کوئری توانایی این را دارد که حتی بعد از تغییر ساختار صفحات ، دوباره آن ها را تغییر دهد .
گاهی اوقات ممکن است هنگامی که کاربران سایت بر روی یک لینک اشتباه کیلیک کنند و باعث سردرگمی مرورگرها بشوند در جی کوئری ابزاری به نام event-handler وجود دارد که از وقوع اتفاقات غیر قابل پیش بینی جلوگیری می کند .

در طراحی وب سایت با جی کوئری به راحتی می توان با استفاده از ابزار fade صفحه مربوط به فیدبک را طراحی نمود .

اجکس یا دریافت اطلاعات از سرور بدونه به روز رسانی مجدد یا رفرش صفحات ، جی کوئری این کار را با مراجعه مستقیم به صفحات به اطلاعات سرور انجام می دهد .
از مهمترین دستاورد هایی که زبان جی کوئری داشته است کد نویسی ساده و سریع در کمترین خط کد مورد نظر است .
جی کوئری زبان unobtrusive است و نیاز به استفاده از کد های جاوا اسکریپت در داخل کد های xhtml نیست و فقط هنگامی که js مرورگر فعال باشد کد ها قابل اجرا هستند .

 برای ساده سازی و روتین تر شدن جی کوئری امکانی ایجاد نموده اند تا تمامی تگ ها را بتوان بر اساس قواعد سی اس اس نوشت و انتخاب نمود .
یکی از مهمترین امکانات جی کوئری تفسیر کد های آن در تمامی مرورگرها به صورت یکسان و درست است البته آی ای از نسخه شش به بعد دارای این ویژگی است .

برخی از طراحان وب طراحی سایت با جی کوئری را بهتر از سایر ابزار می دانند و برای آن دلایل زیر را ارائه کرده اند :

زبان جاوا اسکریپت پکیج های فریم ورکی زیادی دارد که هر کدام به صورت تخصصی در بعضی از حوزه ها فعالیت دارند ، این باعث می شود که فریم ورک های دیگر یا محدود به یک سری عملیات خاص باشند و یا فقط به گرافیک و انیمیشن های مختلف بپردازند اما جی کوئری نشان داده است که تمامی این حوزه ها را پوشش می دهد .

در طراحی وب سایت با جی کوئری به راحتی می توان پلاگین های مختلف را اضافه و حذف نمود و همچنین ساختار اصلی جی کوئری به راحتی برای تمامی عناصر صفحه قابل شناسایی است .
یکی از مهمترین دلایل هماهنگی و ساده سازی کدها برای مرورگرها و نرم افزار های جدید با هر نوع پیش شرط و مختصات اجرایی است .

جی کوئری برای کاهش تعداد خطوط کد ها از متد chaining استفاده می کند ، هدف از این متد یک خطی کردن دستورات و عدم تکرار فرمان ها و ماژول های مختلف است .

و در آخر جی کوئری علاوه بر حجم بسیار کم قابلیت برطرف نمودن تمامی نیاز های کاربران را ارائه می دهد .